Wat ik in de praktijk veel zie voorkomen, is dat een stempelkaart gezien word als een klantenkaart. Hoewel de doelen in de hoofdlijnen vrijwel met elkaar gelijk liggen, is er een duidelijk verschil tussen de traditionele stempelkaart en klantenkaart. Om daar achter te komen is het belangrijk om naar de basis van de twee "rivalen" te kijken.
De stempelkaart zorgt ervoor dat klanten terug blijven komen en uiteindelijk hiervoor ook beloond worden. Op die manier creëer je een win-win situatie voor zowel jou als de klant, jij ontvangt meer omzet en je klant spaart voor een mooie beloning. Grootste nadeel van de papieren stempelkaart is wel dat je weinig tot geen informatie over je klant verzameld.
De voordelen van een klantenkaart zijn voornamelijk voor de bedrijven die deze inzetten. Met een klantenkaart krijg je namelijk inzicht in het koopgedrag en de doelgroep van jouw klanten, waarmee je kan inspelen op groeiende en dalende behoeftes. Een groot nadeel van de klantenkaart is, dat het voor de klant haast geen toegevoegde waarde heeft.
De ideale situatie, om niemand buiten te sluiten en om het beste resultaat te behalen, zou zijn om de krachten van de stempelkaart te combineren met een klantenkaart. Met de bekende papieren stempelkaart en de klantenpas was dat voorheen nog niet mogelijk, maar dankzij de huidige digitale tijdperk is dit concept nu wél mogelijk geworden. De kracht van de stempelkaart met meetbare klantenkaart resultaten zie je namelijk terug in ons product.
Hoewel de verschillen niet zo groot zijn, zijn ze er wel. Dat maakt de stempelkaart en de klantenkaart ook zulke krachtige tools die bijdragen aan het succes van jouw bedrijf.
We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?