Bij ons hoef je je vandaag niet druk te maken, want doordat de aanwezige collega's vandaag hun lol-broeken zijn vergeten aan te trekken, kunnen wij jou op deze populaire "grappen" dag niet in de maling nemen. Sterker nog, we blijven wederom ook vandaag nog even serieus, want we gaan het er in dit artikel over hebben wat 1 april voor jouw bedrijf kan betekenen!
Het mooiste van een goede 1 april grap is dat wanneer de grap jouw doelgroep bereikt deze viraal kan gaan. Dit zal jouw business een enorme boost geven, aangezien je in dat geval ervoor probeert te zorgen dat mensen jouw bericht gaan delen waardoor je een groot publiek zal bereiken. Hiermee kun je op eenvoudige wijze nieuwe potentiële klanten bereiken en zelfs doelgroepen bereiken waar je zelf misschien niet eens aan gedacht had!
Dat een 1 april grap voor bedrijven vaak enkel iets aankondigen is wat uiteindelijk toch geen realiteit zal zijn weten we grotendeels wel. Dit zijn namelijk de welbekende "fop"-grappen. Maar toch hebben in het verleden al enkele bedrijven een 1 april grap uitgevoerd wat later toch nog niet zo'n slecht idee bleek te zijn. Denk als voorbeeld maar aan de zelf rijdende auto, dit was 7 jaar geleden ook ooit als 1 april grap gebruikt door een populaire Android informatie website. Wanneer je als grap iets bedenkt wat "ooit" nog wel eens op de markt kan brengen, dan wordt de grap door jouw klanten minder snel als grap gezien. Daarbij zie je meteen hoeveel potentie het idee heeft en kan je profiteren van zowel de grap als van het uiteindelijk toch gerealiseerde idee. Je hebt in dat geval dan niet alleen tijd geïnvesteerd in een mooie 1 april grap, maar ook nog eens een begin gebouwd aan een eventuele winstgevend product, een echte win-win dus!
Hoewel het allemaal leuk en aardig is om een 1 april grap uit te voeren, moet je ook niet te veel doorslaan tijdens het bedenken van een grap. Denk bijvoorbeeld aan grappen maken over het geven van korting, prijsverlagingen of extreme overnames. Dit soort grappen kunnen namelijk ook nadelige gevolgen hebben voor je business. Klanten kunnen boos worden dat er toch geen korting of prijsverlaging is, waardoor ze misschien zelfs besluiten om voortaan helemaal niet meer bij jou te komen. Bij bijvoorbeeld een extreme overname kan het ook nadelige gevolgen hebben voor de waarde van eventuele aandelen. Zo zijn er nog veel meer grappen die in het verkeerde keelgat kunnen schieten en daaraan nadelige gevolgen over zullen houden.
Inspelen op 1 april kent niet alleen veel voordelen, maar ook nadelen. Denk dus altijd eerst goed na zodat je de perfecte 1 april grap de wereld in kan spelen.
We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?