Het is belangrijk om vaste klanten te belonen omdat ze jouw business trouw zijn en bijdragen aan jouw omzet. Dit doe je onder andere met een stempelkaart, waarbij de klant bij een volle kaart een beloning krijgt. Op deze manier motiveer je jouw klant om bij jou te blijven kopen, maar zoals er zijn uitzonderingen en het kan ook hier voorkomen dat sommige klanten er toch niet door gemotiveerd worden.
Stel je voor, je koopt een kop koffie en je krijgt daarbij een stempelkaart waarbij je 8 stempels moet sparen voor een gratis kopje koffie. Op zich een eerlijke deal en dus niks mis mee. Maar je ziet wel 8 lege vakjes, wat jij tóch wel een beetje te veel werk vindt. In dit geval wordt je niet gemotiveerd door de stempelkaart.
De klant uit het voorbeeld scenario kan je categoriseren tot de luie klant en waarschijnlijk heb jij ook een paar van dit soort klanten. Deze categorie moet je dus ook zeker niet uitsluiten. Het is namelijk een mooie uitdaging om deze doelgroep toch gemotiveerd te krijgen.
Deze doelgroep vindt het fijner om half werk te doen of om het een en ander alvast te krijgen. Het is daarom ook meer motiverend voor hun als ze al een stempel krijgen bij hun eerste aankoop. Mocht je die eerste stempel niet kunnen missen, zorg er dan voor dat ze 9 stempels moeten sparen zodat je de eerste stempel gratis weg kan geven. Op deze manier behoud jij jouw doel van 8 stempels, en word de klant alsnog gemotiveerd!
Wees niet zuinig met je stempels, geef de klant ook bij de eerste aankoop een stempel. Dit zorgt bij iedere doelgroep namelijk voor nog meer motivatie om te gaan sparen!
We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?