Zowel coupons als een stempelkaart is een veel voorkomend begrip voor het werven en tevreden houden van klanten, dus waarom zouden andere bedrijven het principe ook niet toepassen? Het is inderdaad verstandig om deze toe te passen, maar om het beste resultaat daaruit te halen is het wel belangrijk om het doelgericht en het op de juiste manier toe te passen.
Coupons zorgen ervoor dat klanten gemotiveerd worden om eerder iets bij jou te kopen dan bij de concurrent, tenzij de concurrent natuurlijk een betere couponactie heeft. Het doel van coupons is voornamelijk om nieuwe klanten te motiveren om bij jou te kopen en ondanks dat het een voordeel is kan het ook een nadeel zijn dat huidige klanten deze ook gebruiken, doordat veel vaste klanten ondanks de coupons het product waarschijnlijk toch bij jou zouden kopen. Want zeg nou zelf, als jij een coupon had van een bekende warenhuis en je zou daar toch al een nieuwe broek kopen dan gebruik je de coupon voor de korting alsnog, toch?
Wanneer je stempelkaarten laat maken voor jouw bedrijf, dan zet je deze meestal in zodat klanten een beloning krijgen wanneer ze genoeg stempels op de stempelkaart hebben opgespaard. Op deze manier houd je jouw klanten betrokken bij jouw bedrijf en wanneer de beloning aantrekkelijk is zal een klant sneller bij jouw zaak terug komen om de stempelkaart vol te maken, zodat hij of zij de beloning kan binnenhalen. Hoe meer stempels mensen hebben, hoe sneller ze gemotiveerd worden om ook de laatste stempels binnen te halen. Deze motivatie zorgt ervoor dat klanten dus sneller weer bij jou kopen, want waarschijnlijk zou jij het, net zoals mij, heel jammer vinden om een mooie beloning aan de neus voorbij te laten gaan!
Om het beste resultaat uit deze acties te behalen is een combinatie van zowel een stempelkaart als coupons vereist. De coupons zorgen voor nieuwe klanten, terwijl de stempelkaart ervoor zorgt dat deze nieuwe klanten gemotiveerd worden om regelmatig terug te komen. Zet de coupons met mate in, teveel verschillende couponacties zullen namelijk op financieel gebied voor een nadelig effect zorgen. Gebruik voor de stempelkaart de juiste voorwaarden, zo kun je ervoor zorgen dat klanten geen stempel krijgen als ze gebruik maken van een coupon. Om de maximale omzet te behalen is het belangrijk om de juiste balans te krijgen tussen de coupons en stempelkaarten, welke je enkel door te testen kan bereiken.
Het is nu aan jou de taak om de juiste actie, coupon en stempelkaart dosis te vinden voor jouw onderneming. Het testen is daarbij enorm belangrijk en door uiteindelijk de juiste dosis aan te houden zal jouw omzet groeien.
We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?